Speciální pedagog a logoped
Mgr. Sára Salonová (místnost 95, pavilon A)
Konzultační hodiny jsou možné ve středu 14:00 – 15:00, a ve čtvrtek 12:10 – 13:10 po předchozí domluvě.
Náplň práce školního speciálního pedagoga
1) Diagnostika, depistáž
- podpora při sestavování skupin předmětů speciálně pedagogické péče dle doporučení školského poradenského zařízení,
- v případě speciálních vzdělávacích potřeb žáka zjištěných ve školském poradenském zařízení seznamování zákonných zástupců se všemi dostupnými informacemi v souvislosti s možnostmi vzdělávání jejich dítěte na škole,
- orientační speciálně pedagogická diagnostika, zejména při vzdělávacích problémech žáků, pro navazující intervence ve školním prostředí, orientační speciálně pedagogická diagnostika předpokladů pro čtení, psaní, počítání, předpokladů rozvoje gramotnosti, analýza získaných údajů a jejich vyhodnocení,
- provádění diagnostiky 1. stupně podpůrných opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a nastavení systému podpory ze strany školy,
- vyhodnocení podpůrných opatření 1. stupně, včetně pedagogické intervence,
- screening, ankety, dotazníky, přímé pozorování ve třídách ve škole týkající se speciálních vzdělávacích potřeb, nadání a mimořádného nadání.
2) Konzultační, poradenské a intervenční činnosti
- poskytování konzultací při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání,
- podpora naplňování speciálních vzdělávacích potřeb žáků školy,
- intervenční podpora při realizaci plánu pedagogické podpory,
- poskytování přímé speciálně pedagogické intervence,
- poskytování poradenské služby žákům se zvýšeným rizikem školní neúspěšnosti,
- poskytování informační, konzultační, poradenské a metodické podpory zákonným zástupcům žáka se speciálními vzdělávacími potřebami,
- průběžné vyhodnocování účinnosti poskytovaných podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
- poskytování dlouhodobé i krátkodobé speciálně pedagogické péče pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
- poskytování reedukační, kompenzační a stimulační činností žákům se speciálními vzdělávacími potřebami (zajišťování vedení předmětu speciálně pedagogické péče, pedagogické intervence aj.),
- participace na vytvoření individuálního vzdělávacího plánu u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo plánu pedagogické podpory ve spolupráci s výchovnými poradci, třídním učitelem, učitelem odborného předmětu, s vedením školy, se zákonnými zástupci žáka, se žákem a s ostatními partnery podpůrného týmu uvnitř i vně školy,
- úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů,
- individuální konzultace pro zákonné zástupce,
- individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti speciálních vzdělávacích potřeb,
3) Metodická práce a vzdělávací činnost
- participace na úpravě školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů na základě rozhodnutí ředitele školy v souvislosti s doporučením školského poradenského zařízení
- sledování průběhu vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,
- kooperace s pedagogickými pracovníky školy zajišťujícími poradenské služby,
- participace na vytváření školních vzdělávacích programů, individuálních vzdělávacích plánů, plánů pedagogické podpory s cílem rozšíření služeb a zkvalitnění péče o skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,
- poskytování metodické podpory asistentům pedagoga ve škole,
- účast na metodických setkáních v PPP.
(Zdroj: https://opjak.cz/wp-content/uploads/2022/06/Metodicky-material-k-institucionalizaci-po.-ped.pdf)
Náplň práce školního logopeda
- komplexní logopedická diagnostika,
- logopedická intervence,
- konzultační a poradenská činnost pro rodiče,
- zpracovávání zpráv z logopedického vyšetření,
- logopedická podpora při výuce,
- metodické vedení logopedických asistentů.
(zdroj: http://katalogpo.upol.cz/obecna-cast/personalni-podminky/12-2-12-skolni-logoped/)