Speciální pedagog a logoped

  • Mgr. Sára Salonová (místnost 95, pavilon A)

Konzultační hodiny jsou možné ve středu 14:00 – 15:00, a ve čtvrtek 12:10 – 13:10 po předchozí domluvě.

Náplň práce školního speciálního pedagoga

1) Diagnostika, depistáž

  • podpora při sestavování skupin předmětů speciálně pedagogické péče dle doporučení školského poradenského zařízení,
  • v případě speciálních vzdělávacích potřeb žáka zjištěných ve školském poradenském zařízení seznamování zákonných zástupců se všemi dostupnými informacemi v souvislosti s možnostmi vzdělávání jejich dítěte na škole,
  • orientační speciálně pedagogická diagnostika, zejména při vzdělávacích problémech žáků, pro navazující intervence ve školním prostředí, orientační speciálně pedagogická diagnostika předpokladů pro čtení, psaní, počítání, předpokladů rozvoje gramotnosti, analýza získaných údajů a jejich vyhodnocení,
  • provádění diagnostiky 1. stupně podpůrných opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a nastavení systému podpory ze strany školy,
  • vyhodnocení podpůrných opatření 1. stupně, včetně pedagogické intervence,
  • screening, ankety, dotazníky, přímé pozorování ve třídách ve škole týkající se speciálních vzdělávacích potřeb, nadání a mimořádného nadání.

2) Konzultační, poradenské a intervenční činnosti

  • poskytování konzultací při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání,
  • podpora naplňování speciálních vzdělávacích potřeb žáků školy,
  • intervenční podpora při realizaci plánu pedagogické podpory,
  • poskytování přímé speciálně pedagogické intervence,
  • poskytování poradenské služby žákům se zvýšeným rizikem školní neúspěšnosti,
  • poskytování informační, konzultační, poradenské a metodické podpory zákonným zástupcům žáka se speciálními vzdělávacími potřebami,
  • průběžné vyhodnocování účinnosti poskytovaných podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
  • poskytování dlouhodobé i krátkodobé speciálně pedagogické péče pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
  • poskytování reedukační, kompenzační a stimulační činností žákům se speciálními vzdělávacími potřebami (zajišťování vedení předmětu speciálně pedagogické péče, pedagogické intervence aj.),
  • participace na vytvoření individuálního vzdělávacího plánu u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo plánu pedagogické podpory ve spolupráci s výchovnými poradci, třídním učitelem, učitelem odborného předmětu, s vedením školy, se zákonnými zástupci žáka, se žákem a s ostatními partnery podpůrného týmu uvnitř i vně školy,
  • úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů,
  • individuální konzultace pro zákonné zástupce,
  • individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti speciálních vzdělávacích potřeb,

3) Metodická práce a vzdělávací činnost

  • participace na úpravě školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů na základě rozhodnutí ředitele školy v souvislosti s doporučením školského poradenského zařízení
  • sledování průběhu vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,
  • kooperace s pedagogickými pracovníky školy zajišťujícími poradenské služby,
  • participace na vytváření školních vzdělávacích programů, individuálních vzdělávacích plánů, plánů pedagogické podpory s cílem rozšíření služeb a zkvalitnění péče o skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,
  • poskytování metodické podpory asistentům pedagoga ve škole,
  • účast na metodických setkáních v PPP.
 

(Zdroj: https://opjak.cz/wp-content/uploads/2022/06/Metodicky-material-k-institucionalizaci-po.-ped.pdf)

Náplň práce školního logopeda

  • komplexní logopedická diagnostika,
  • logopedická intervence,
  • konzultační a poradenská činnost pro rodiče,
  • zpracovávání zpráv z logopedického vyšetření,
  • logopedická podpora při výuce,
  • metodické vedení logopedických asistentů.
 

(zdroj: http://katalogpo.upol.cz/obecna-cast/personalni-podminky/12-2-12-skolni-logoped/)

Pozice speciální pedagožky na Bolevecké základní škole je financována z OP JAK.